Innovativ kompetensförsörjning

- en modell för att möte kompetensbrist inom offentlig sektor

Projektägare

RISE Research institute of Sweden
(Enheten Hållbar konsumtion & produktion/ Hållbara måltider &
Enheten inkluderande systeminnovation)

Beviljat stöd

2 113 385 kr

Projektperiod

24-02-01 - 27-01-01

Projektets kontaktperson

Michaela Holmberg

Validering Västs kontaktperson

Anna Lindeblad

Målgrupp

Projektets primära målgrupp är de som arbetar i och omkring serviceskedjan. Dessa
arbetar idag inom olika offentliga verksamheter som till exempel på äldreboenden, sjukhus och skolor. En ytterligare viktig målgrupp är chefsleden kring servicekedjan. I denna målgrupp har alla en eftergymnasial utbildning.

Den sekundära målgruppen i projektet blir patienter, brukare, elever och andra mottagare av servicekedjan. som mål att även påverka kommunens kompetensförsörjningsbehov genom avlastning av HR-funktioner som gynnar ekonomi och i slutändan även medborgarna genom de positiva effekterna.

Syfte och mål

Projektet ska testa och ta fram en modell för att avlasta nyckelyrkesrollerna inom vård, måltid och skola genom att möjliggöra uppgiftsväxling och samverkan över organisationsgränser och sektorer genom att införa en ny tvärprofessionell yrkesroll.


Fördjupad projektbeskrivning

Välfärden står inför en omfattande kompetensutmaning det kommande decenniet. Demografiska förändringar bidrar till arbetskraftsbrist samtidigt som behoven av vård och omsorg ökar kraftigt. Eftersom det inte kommer att finnas tillräckligt många nya medarbetare att rekrytera till välfärdsyrkena, kommer arbetsgivarnas förmåga att ta tillvara den kompetens som redan finns att vara helt central bakgrund.

Projektet syftar till att förbättra långsiktig kompetensförsörjningen inom offentlig sektor, genom att utveckla och testa en modell för uppgiftsväxling och tvärprofessionell samverkan. Genom en människocentrerad innovationsprocess, fokuserar projektet på att anpassa modellen till verkliga behov och strukturer. Det inkluderar även tre perspektiv: Människa, Arbetsplats och Organisation för att kunna ta ett helhetsgrepp och möjliggöra mer hållbara, resurseffektiva och inkluderande lösningar. Projektet testar och rekommenderar inledningsvis en modell inom intern service och måltidskedjan men tar även fram lärdomar för spridning och fortsatt arbete inom andra offentliga verksamheter.

Medfinansiärer

För att täcka olika områden inom offentlig sektor, såsom skola, vård och omsorg, planerar vi att genomföra vårt projekt genom testbäddar i serviceorganisationer på två olika kommuner samt en sjukhusverksamhet under analysfasen. De kommer medverka på allt från workshops, intervjuer, co-creation processer samt kompetenshöjande insatser. Genom
att involvera olika verksamheter inom dessa kommuner och sjukhus får vi en bred representation av offentlig sektor och kan både testa och inhämta kunskap om en framgångsrik arbetsmodell inom olika kontexter.

• Lidköpings kommun
• Ulricehamns kommun
• Sjukhusmåltider i Fyrbodal och område Södra Älvsborg.

Aktiviteter

Genom en designdriven innovationsmodell

• Förstå nuläge
• Utforska förbättringspotential
• Mini design sprint från skalning
• Sammanställa och skapa digitalt verktyg
• Sprida erfarenheter till de som önskar lära sig mer

Koppling till Regional utvecklingsstrategi

Den regionala utvecklingsstrategin för Västra Götaland 2021–2030 har målet ”Tillsammans gör vi Västra Götaland till föredöme för omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle”. Projektet ingår i två av VGR:s långsiktiga prioriteringar: Bygga kompetens – för bättre kompetensförsörjning och livslångt lärande. Öka inkluderingen- då projektet riktar sig till personer som har svårt att ta sig in och få fäste på arbetsmarknaden.

Koppling till Validering Västs strategi och/eller fokusområden

Projektet kopplar till följande delar i Validering Västs strategi:

b. Arbeta med implementering och utveckling av metoder, processer, strukturer, utbildning, information och kompetensbeskrivningar i sammanhang där ekonomiska och andra förutsättningar finns för att synliggörande och erkännande av reell kompetens ska kunna skapa mervärde.

Validering Västs roll

Stöd och metodutveckling

Förväntat resultat

I projektorganisationen:
- Identifierat faktorer för hur man på ett hållbart sätt kan arbeta med uppgiftväxling och införande av servicetjänster inom offentlig verksamhet utifrån perspektiven: Organisation (inkl. Fackligt, juridiskt, ekonomi och ledning), Arbete (inkl. Kompetens och kunskap, arbetsuppgifter, arbetstider m.m.), Människa (inkl. Mående, livspussel, sociala faktorer mfl.)
Detta sammanställs i en modell med tillhörande delmoment som ur ett systemperspektiv avser förenkla och gynna denna organisationsförändring.

- Fördjupad förståelse för vilka förutsättningar och villkor som krävs för att kunna införa modellen inom fler offentliga verksamheter.

Hos de deltagande aktörerna
- Rekommendationer och råd för att införa en servicetjänst och hållbar uppgiftsväxling inom sin verksamhet.

- Mer generella kunskaper om projektmetoder och verktyg för förändringsarbete, innovationsprocesser, designprocesser, normmedveten design m.m.

- Ökad förståelse om medarbetarnas arbetssituation vid de två testmiljöerna.

Hos målgrupperna
- Ett digitalt verktyg för att få hjälp med att förstå hur de kan införa en servicetjänst och hållbar uppgiftsväxling inom sin offentliga verksamhet.

I samhället
- Målsättningen för projektet är att se till att mer utbildad personal finns tillgänglig på rätt plats för att säkerställa utförandet av det samhällsviktiga uppdraget.