STEGA vidare

Projektägare

Skövde kommun

Beviljat stöd

6 083 368 kr

Projektperiod

2023-02-01—2025-01-31

Projektets kontaktperson

Katarina Wallgren

Validering Västs kontaktperson

Anna Lindeblad

Målgrupp

Målgruppen är tvådelad dels medarbetare inom förskola och skola som har subventionerade tjänster eller tidsbegränsade anställningar men saknar behörighet som barnskötare/elevassistent. Den andra målgruppen är övriga medarbetare på arbetsplatserna som har en deltagare i projektet.

Syfte och mål

Att bidra till att välfärdssektorn kan utveckla modeller för att lösa behovet av kompetens, dels genom att utveckla inkluderande arbetsplatskulturer, dels genom att skapa förutsättningar för anställda utan formell kompetens att skaffa sig behörighet.

Projektet fokuserar på området förskola/skola och innehåller

  • test av en anpassad och förlängd variant av den reguljära utbildningen till barnskötare/elevassistent.
  • utveckling av stödstrukturer för kompetensutveckling/lärande på arbetsplatsen
  • utbildning och processer för arbetsplatsutveckling

Fördjupad projektbeskrivning

Projektet ska skapa förutsättningar för att anställda kvinnor och män (till största del utrikes födda) utan formell kompetens ska få möjlighet att nå behörighet. För att nå dessa mål behövs stöd för utveckling av en modell för inkluderingsarbete och en anpassning av den reguljära utbildningen till barnskötare/elevassistent.

Anpassning av befintliga utbildningar

STEGA VIDARE i samverkan med Skövdes vuxenutbildning anpassar den reguljära utbildningen till barnskötare/elevassistent, så att de rymmer nivåförflyttande utbildning i svenska. Deltagarna når gymnasiekompetens, vilket är kravet för att kunna få den formella behörigheten. Metoden att kombinera utbildning i yrkesämnen med utbildning i svenska och yrkessvenska, blir effektivare när delar av utbildningarnas praktikperioder omvandlas till en varvning av teori och praktik på deltagarnas arbetsplatser, två dagar teori och tre dagar praktiskt lärande per vecka. Den totala tiden för utbildning till barnskötare/elevassistent är två år. Upplägget ger deltagarna en plattform för att senare, utan extra förberedelser i svenska språket, kunna "stega vidare" mot till exempel en förskollärarutbildning.

När metoden att varva teori och praktik används, är det viktigt att kunna stärka handledningsmomenten med stöd på arbetsplatsen. I detta projekt fortsätter vi arbeta med Validering Väst och använda FYR-modellen som ett stöd för handledarna att skapa struktur i lärandet på arbetsplatsen.

STEGA VIDARE använder ett koncept för arbetsplatsutveckling, som utvecklats, testats och visat sig vara effektiva. Modellen gör det möjligt för varje arbetsplats att "äga" processen, vilket är en förutsättning för att kunskapen ska kunna omsättas i praktiska insatser som leder till icke-exkluderande villkor, i enlighet med en strukturerad plan.

Aktiviteter

Rekrytering av deltagare

Arbetet med att rekrytera deltagare sker i samverkan med arbetsplatser, HR och ansvariga chefer inom verksamheterna. Redan upparbetade informationskanaler användes under uppstartfasen. Projektet tog fram informations- och presentationsmaterial.

Utformande av stöd för arbetsplatskultursutveckling

Varje deltagande arbetsplats ska stärka sin kompetens att arbeta med arbetsplatskulturutveckling som bidrar till att icke-exkluderande villkor utvecklas. Arbetet ska vara strukturerat och genomföras efter en arbetsplatsanpassad plan. STEGA VIDARE kommer att använda koncept för arbetsplatsutveckling, som utvecklats, testats och visat sig vara effektiva. Materialet kommer att anpassas så att delar av processen kan genomföras med hjälp av metodstöd på varje arbetsplats.

Utformande av stöd för lärande på arbetsplatsen via Validering Väst

Kvinnor och män som arbetsplatsen utser handledare för att fungera som stöd för lärande på arbetsplatsen, kommer att genomgå en endagsutbildning i FYR-modellen och får skriftligt material som stöd för sitt arbete. Kontinuerligt under projektets gång genomförs metodstödsträffar där handledarna kan utbyta erfarenheter och diskutera utmaningar. Även i dessa moment deltar Validering Väst som en kunskapsbärare.

Utbildning

Utformningen av behörighetsutbildningar som kombineras med utbildning i svenska språket och yrkessvenska, genomförs i samverkan med Vuxenutbildningen i Skövde. Yrkesutbildningen följer Skolverkets ordinarie upplägg för barnskötare/elevassistent men är förlängd för att även kunna innefatta svenska språket.

Utbildning av projektmedarbetare, styrgrupp och samverkansaktörer i horisontella principer.

En förutsättning för att modellen ska fungera är att projektets personal har kunskaper och verktyg för att integrera jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering i sina arbetssätt. Under projektets inledande skede genomfördes därför utbildning inom detta område. Projektmedarbetarna har kontinuerligt tillgång till processtöd för att kunna bearbeta frågorna och använda normkritiska metoder för att identifiera utvecklingsområden.

Koppling till Regional utvecklingsstrategi

Den regionala utvecklingsstrategin för Västra Götaland 2021–2030 har målet ”Tillsammans gör vi Västra Götaland till föredöme för omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle”. Projektet ingår i två av VGR:s långsiktiga prioriteringar: Bygga kompetens – för bättre kompetensförsörjning och livslångt lärande. Öka inkluderingen- då projektet riktar sig till personer som har svårt att ta sig in och få fäste på arbetsmarknaden.

Koppling till Validering Västs strategi och/eller fokusområden

Projektet kopplar till följande delar i Validering Västs strategi:

b. Arbeta med implementering och utveckling av metoder, processer, strukturer, utbildning, information och kompetensbeskrivningar i sammanhang där ekonomiska och andra förutsättningar finns för att synliggörande och erkännande av reell kompetens ska kunna skapa mervärde.

Validering Västs roll

Metodutveckling och utbilda handledare i projektet.

Förväntat resultat

Projektet STEGA VIDARE ska bidra till att välfärdssektorn kan utveckla modeller för att möta behovet av kompetens. Konceptet utgår från behovet av att kunna attrahera - och behålla – personal och ska stärka förutsättningarna för att utveckla inkluderande arbetsplatskulturer, som ger alla medarbetare, oavsett könstillhörighet, bakgrund och förutsättningar, möjlighet att utvecklas och känna sig delaktiga.

Insatserna förväntas bidra till ett inkluderande och hållbart arbetsliv för alla, men specifikt stärka kompetensen hos den grupp utrikes födda kvinnor och män som idag arbetar inom förskola/skola utan formell behörighet.

Deltagare utbildning/behörighetutbildning: 20, varav 80% kvinnor. Deltagarna ska nå behörighet som barnskötare/elevassistent efter en utbildningstid på två år, där yrkesrelaterad teori, utbildning i svenska och utveckling i yrkessvenska varvas med lärande på arbetsplatsen.