Bedömning
Val av bedömningsmetoder
Kunnande kan styrkas på ett flertal sätt. Bedömaren väljer vilken metod som passar bäst för bedömning i varje enskilt ärende. Det handlar om att ringa in den sökandes kunnande och jämföra det med lärandemålen.
Aspekter att beakta vid bedömning:
- Den sökande behöver inte ha läst kurslitteraturen eller deltagit i undervisningen,
- den sökandes prestation ska inte betygsättas, i stället anges den som tillräcklig/otillräcklig i förhållande till lärandemålet,
- den sökandes kunnande ska i huvudsak uppfylla lärandemålet för att prestationen ska bedömas som tillräcklig.
Frågor att utgå ifrån vid val av bedömningsmetod:
- Hur uppnås lärandemålen enligt kursplanen?
- Vilka metoder kan pröva lärandemålen?
- Är flera metoder möjliga för att pröva ett och samma lärandemål?
- Kan flera underlag kombineras för att pröva ett eller flera lärandemål?
- När i tid bör respektive lärandemål prövas för att den sökande ska ha möjlighet att delta i undervisningen om lärandemålet inte uppfylls?
- Kan den sökandes egen uppfattning av sitt kunnande och hur det kan styrkas vara till hjälp i val av bedömningsmetod?
Exempel på bedömningsmetoder som kan komplettera bedömningsunderlaget:
Muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter
En uppgift kan vara muntlig, skriftlig eller praktisk och kan mycket väl likna en uppgift som används vid ordinarie examinationstillfälle i kursen. För att det ska följa kriterierna för validering krävs dock att det utformas och erbjuds frikopplat från kursens undervisning och litteratur och att det som prövas står tydligt framskrivet i lärandemålen alt. i examensmålen. Det är viktigt att bedömningen ska kunna ske utan koppling till var i världen lärandet skett. Det kan vara ett i förväg framställt och kvalitetssäkrat frågeformulär som valideraren utgår från, som med stödord för vetenskapsområdet ringar in lärandemålen. För att förenkla för den sökande kan uppgifter läggas i anslutning till undervisning i kursen som den sökande ska delta i.
Exempel från socionomutbildningar:
Bedömningssamtal
Ett bedömningssamtal kan ytterligare synliggöra den sökandes kunnande i förhållande till lärandemålen. Bedömaren kan vid behov samla flera sökande för ett gruppsamtal, sökande skall dock bedömas individuellt.
Exempel på öppna frågor att utgå ifrån i ett bedömningssamtal:
- Vilket kunnande upplever du att du har…?
- Skulle du kunna berätta/beskriva … för mig?
- Vilka erfarenheter har du…? (praktisk kunskapsform)
- Skulle du kunna ge exempel på…? (praktisk kunskapsform)
- Vilka kopplingar ser du till ämnes- eller vetenskapsteorier utifrån din erfarenhet? (teoretisk kunskapsform)
Verksamhetsbesök
Uppfyllande av lärandemål kan styrkas genom att bedömaren kommer ut till den sökandes egen verksamhet om det är möjligt. Vid verksamhetsbesök är det extra viktigt att bedömaren är lyhörd för den sökandes inställning. Den sökande behöver i förväg få veta vad hen ska uppvisa under besöket och planeringen inför besöket behöver göras noggrant.
Det är viktigt att bedömaren har en ödmjuk inställning såväl inför som under besöket. Om lärosätet har utarbetade riktlinjer eller råd för trepartssamtal eller VFU-besök kan dessa vara ett stöd i planeringen inför besöket.