Valideringsprocessen

Här beskrivs översiktligt de olika delarna i valideringsprocessen för behörighet, bestående av kartläggning, bedömning och beslutsfattande, vilket också åskådliggörs i processbilden nedan.

Kartläggning
Kartläggare granskar ansökan och underlag från sökande. Om något i underlaget är otydligt eller otillräckligt begär kartläggaren komplettering. Vid behov genomförs vägledande samtal för att stödja sökande i att synliggöra sin reella kompetens. Under processens gång kan kartläggare och den sökande ha upprepad kontakt med varandra. Ett ärende kan därmed gå fram och tillbaka mellan de olika rollerna och den sökande innan processen är avslutad. När underlaget anses komplett sammanställer kartläggaren underlaget och skickar till bedömare vid behov.

Läs mer om kartläggning här


Bedömning av behörighet
Bedömare analyserar och bedömer underlag och kontaktar vid behov kartläggare för begäran om kompletterande underlag. Bedömare motiverar skriftligt huruvida den sökande uppfyller eller inte uppfyller kraven för behörighet och/eller förmåga att kunna tillgodogöra sig utbildningen. En tydlig motivering är viktig när ansökan avslås.

Läs mer om bedömning här


Beslutsfattande
Beslutsfattaren tar emot underlag med bedömarens motivering från kartläggare och fattar därpå beslut. Det formella beslutet förmedlas till sökande via antagningsbeskedet. Överklagandehänvisning finns med i antagningsbeskedet.


Processbild över validering för behörighet

Till nästa sida