Roller

I valideringsprocessen behövs ett antal roller och kompetenser. Lärosätets interna organisation avgör vem som är lämpad att inneha respektive roll. En person kan inneha flera roller. Nedan följer en beskrivning av rollerna och de kompetenser som är nödvändiga samt en beskrivning av flödet i valideringsprocessen. 

Kartläggare
Kartläggaren bör ha kompetens om nationella och lokala riktlinjer för validering och tillgodoräknande samt förmåga att genomföra vägledande/kartläggande samtal.  

Rollen som kartläggare innebär att vara kontaktperson för den sökande, bedömare och beslutsfattare på lärosätet, samt att administrera, sammanställa och följa upp ansökan i sin helhet såsom att; sammanställa underlag för bedömning och beslut, meddela sökande och ev. berörda parter på lärosätet om beslut, ansvara för att tillgodoräknande registreras i Ladok.

Kartläggarens uppdrag är också att genom vägledande samtal stödja den sökandes självskattning, dvs synliggöra och beskriva sitt kunnande i förhållande till aktuella lärandemål/examensmål. Vid behov genomförs en fördjupad kartläggning/dialog med bedömaren för att tillsammans avgöra ifall kompletteringar behövs innan ansökan blir bedömningsbar. Processen följer det sökta lärosätets anvisningar och bestämmelser.

Bedömare
Bedömaren ska ha kunskap om och förmåga att jämföra och bedöma studentens kunnande i förhållande till aktuella lärandemål/examensmål samt skriftligt motivera grund till beslut i ett bedömningsutlåtande.

Rollen som bedömare innebär att analysera underlagen i ansökan och bedöma om det samlade kunnandet i huvudsak överensstämmer med aktuella lärandemål/examensmål och skriftligt motivera om det som studenten åberopar i ansökan uppfyller kraven för tillgodoräknande eller inte.


Beslutsfattare
Beslutsfattare ska enligt lärosätets delegationsordning ha mandat att fatta beslut om tillgodoräknande. 

Beslut fattas om bifall, delvis bifall eller avslag utifrån bedömningsutlåtandet och övriga underlag i ärendet. 

Till nästa sida